Besparen door hypotheekrente te middelen

Wil jij van je relatief hoge hypotheekrente af? Maar betaal je liever niet in één keer een flinke boeterente? Dan kan rentemiddeling interessant voor je zijn.

 

Kijkend naar het verleden kun je zeggen dat de hypotheekrente op dit moment erg laag is. De rente ligt nu grofweg zo tussen de 2,0% en 2,5%. Als jij een (veel) hogere hypotheekrente betaalt, wil je je hypotheek misschien wel oversluiten. Maar dan moet je aan jouw bank waarschijnlijk een vergoeding voor vervroegd aflossen (=boeterente) betalen.

Als je dat niet kunt of niet wilt, is er sinds kort een alternatief: rentemiddeling. Het grote voordeel van rentemiddeling is dat je maandlasten direct omlaag gaan, zónder dat je in één keer alle boeterente hoeft te betalen. Steeds meer banken bieden de mogelijkheid tot rentemiddeling aan. Vereniging Eigen Huis heeft ze op een rij gezet.

Rentemiddeling Vereniging Eigen Huis

Rentemiddeling heeft ook een nadeel ten opzichte van het oversluiten van je hypotheek. Je betaalt namelijk een iets hogere rente. De boeterente moet je namelijk nog steeds betalen, maar dan uitgesmeerd over jaren. De bank middelt het verschil tussen de rente die je nu betaalt en de marktrente. Vandaar het woord rentemiddeling.

Twee vormen

Rentemiddeling is er in twee vormen: de methode van zuivere rentemiddeling en de uitsmeermethode. Afhankelijk van de bank waar jouw hypotheek loopt, kom je in aanmerking voor één van beiden.

Zuivere rentemiddeling
Marloes en Jan betalen nu 5% hypotheekrente. Hun rentevastperiode loopt af in 2023. Als zij de hypotheekrente nu voor tien jaar zouden vastzetten, gaan ze 2,5% betalen. De bank middelt de rente als volgt:

4 jaar x 5% (de rente die ze nu betalen) = 20%
6 jaar x 2,5% (de nieuwe, lage rente) = 15%
Dat is samen 35%. Gedeeld door 10 (de nieuwe rentevastperiode) is 3,5%. Ze betalen de komende 10 jaar dus 3,5% hypotheekrente.

Voorbeeld uitsmeermethode
Als de bank de uitsmeermethode gebruikt, is de berekening anders. Om de boete vast te stellen, kijkt de bank naar het aantal jaren tot het einde van de huidige rentevaste periode van Marloes en Jan. Dat is vier jaar.

Stel dat de vierjaarsrente 2% is. Dan vindt de bank dat ze 4 jaar lang 3% rente (5% – 2% = 3%) misloopt. Dat is dan ook de boete die ze opleggen: 4 x 3% = 12%.

Die 12% wordt ‘uitgesmeerd’ over de nieuwe rentevaste periode van tien jaar. 12 gedeeld door 10 is 1,2. Marloes en Jan gaan een toeslag van 1,2% per jaar betalen. Hun nieuwe hypotheekrente wordt de komende 10 jaar dus 2,5% (de nieuwe, lage rente) + 1,2% (boete) = 3,7%.

Mogelijkheden in kaart brengen

Vraag je je af of het voor jou interessant is om je hypotheekrente te middelen? Wil je weten welke mogelijkheden jouw bank aanbiedt? Of twijfel je of het oversluiten van jouw hypotheek misschien toch interessanter is? Bel me dan eens voor een afspraak. Ik reken het graag voor je uit, zodat jij de beste keuze kunt maken.

Sparen, aflossen of investeren in duurzaamheid?

Als je meer inkomsten hebt dan uitgaven, houd je geld over. Maar wat doe je ermee? Sparen, je hypotheek aflossen of je huis verduurzamen?

Het is een vraag waar je als huiseigenaar behoorlijk mee kunt worstelen. Want wat is de beste? Wij zetten de belangrijkste voor- en nadelen van de drie opties voor je op een rij.

 

  1. Sparen

Het grote voordeel van een spaarpot is dat je altijd voldoende geld hebt om een tegenslag te kunnen opvangen, of iets leuks of extra’s mee te doen. Het hebben van een buffer is daarom altijd verstandig. Maar je hoeft lang niet altijd een groot kapitaal in reserve te hebben.

Het nadeel daarvan is immers dat je misschien belasting moet betalen over je spaargeld. En omdat de rente nagenoeg 0% is, teer je dan in op je vermogen. Dat gebeurt trouwens sowieso al door de inflatie. Prijsstijgingen van onder andere boodschappen en energie maken dat je (spaar)geld elk jaar iets minder waard wordt.

 

  1. Aflossen

Aflossen heeft twee voordelen. Ten eerste gaan je maandlasten omlaag, omdat je minder schuld hebt en dus minder rente hoeft te betalen. Ten tweede wordt jouw huis voor een groter deel jouw eigendom. Bij verkoop houd je dus meer over.

Afhankelijk van hoeveel je hebt afgelost, kun je daarnaast misschien nog een rentekorting krijgen op je hypotheek, omdat je in een lagere risicoklasse valt.

Aflossen heeft ook nadelen. Zo heb je minder belastingvoordeel. Als je de hypotheekrente mag aftrekken, betaalt de fiscus immers een deel mee.

Daarnaast houd je minder vrij beschikbaar geld over voor onverwachte tegenvallers. En vergeet niet dat je op termijn ook geld nodig hebt voor (groot) onderhoud van je huis, een nieuwe auto of een andere grote aankoop. Stop daarom nooit al je spaargeld in stenen.

  1. Investeren in een duurzamer huis

Afhankelijk van de maatregelen die je treft om jouw huis te verduurzamen, kun je forse rendementen halen.

Een ander voordeel is dat je het energielabel van je huis verbetert. Daardoor wordt het meer waard. En als je de woning verkoopt, gaat dat veel sneller met een gunstiger label.

In het gunstigste geval wordt je huis zoveel meer waard, dat het gevolgen heeft voor je hypotheekrente. Je kunt namelijk een rentekorting krijgen als je in een lagere risicoklasse valt. En natuurlijk draag je met een duurzamer huis ook jouw steentje bij aan een beter milieu en daarmee aan de toekomst van de wereld.

Het enige echte nadeel van investeren in een duurzaam huis is, dat je geduld moet hebben voordat je de investering er weer uit hebt.

 

Beste keuze

Wat voor jou de beste is, hangt af van erg veel factoren. In sommige gevallen is het slim om voor een combinatie te kiezen. Wil je weten hoe dat voor jou uitpakt? Maak dan eens een afspraak met me. Ik help je jouw financiële situatie goed in kaart te brengen, zodat jij weet wat de gevolgen zijn van de keuzes die je maakt.

Is jouw kind straks voldoende financieel bewust?

Jonge mensen hebben steeds minder op met geldzaken. Hoe leert jouw kind om wel financieel bewust en zelfredzaam te worden?

 

Veel jongvolwassenen tussen 25 en 34 jaar hebben een hekel aan geldzaken. Als reden voor die ‘geldregelhekel’ noemen ze vaak ‘dan zie je meteen wat er over is van je inkomsten en daar krijg ik stress van’, ‘het is zelden goed nieuws’ en ‘je wordt met de neus op de feiten gedrukt’.

 

Andere redenen zijn ‘ik heb er geen tijd voor’, ‘ik kan wel leukere dingen doen in die tijd’ en ‘ik vind het een rotklus’. Een en ander is te lezen het rapport van de FinQ Monitor 2019.

 

Grote financiële beslissingen

De uitkomsten zijn zorgelijk. Juist de groep 25- tot 34-jarigen zit in een levensfase waarin ze grote financiële beslissingen moeten nemen. Denk aan het kopen van een huis, trouwen en een gezin stichten. Ook zouden ze in deze periode van hun leven aandacht moeten besteden aan de opbouw van hun pensioen.

 

Budgetinstituut Nibud maakt zich al langer zorgen over jongeren en jongvolwassenen die geen goed inzicht hebben in de eigen financiën. Onderzoek wijst uit dat bijna de helft van de 18- tot 30-jarigen onvoldoende financieel bewust is.

 

Jong geleerd…

De beste oplossing om hierin verandering te brengen, is jongeren zo vroeg mogelijk met geld leren omgaan. Jong geleerd is immers oud gedaan. Dat is ook de achterliggende gedachte van de Week van het geld, die elk jaar in maart wordt gehouden. Tijdens deze themaweek besteden basisscholen extra aandacht aan omgaan met geld en geven financiële professionals gastlessen op basisscholen in heel Nederland.

 

Op deze manier wil initiatiefnemer Wijzer in geldzaken de financiële zelfredzaamheid van jongeren bevorderen. Tijdens de week is er aandacht voor onderwerpen als het uitstellen van impulsaankopen, sparen, leren dat je niet alles kunt kopen maar moet kiezen en dat wensen kunnen veranderen. Stuk voor stuk vraagstukken die helpen om de basis te leggen voor financiële zelfredzaamheid.

 

Meer weten en inspiratie

Dit jaar vindt deze themaweek plaats van 25 t/m 29 maart. Wil je meer weten over het programma of inspiratie opdoen voor leuke activiteiten die je thuis met je kinderen kunt doen? Kijk dan op de website van de Week van het geld.

Heb jij een eigen huis en moet je aangifte doen voor de inkomstenbelasting (IB)? Dit zijn de zaken waarop de Belastingdienst dit jaar extra controleert!

 

Heb jij een eigen huis en moet je aangifte doen voor de inkomstenbelasting (IB)? Dit zijn de zaken waarop de Belastingdienst dit jaar extra controleert!

 

Aangifte Inkomstenbelasting

Zoals elk jaar heeft de Belastingdienst laten weten welke punten er onder de loep worden genomen bij de controle van de aangiftes Inkomstenbelasting 2018. De  nadruk zal onder meer liggen op de fiscale aspecten van de koopwoning. Ook is er meer aandacht voor de verdeling tussen fiscale partners.

 

Niet alle kosten aanschaf eigen woning zijn aftrekbaar

Vooral starters vergissen zich nog wel eens bij het aftrekken van de kosten die ze hebben gemaakt bij het kopen van hun huis. De notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte zijn bijvoorbeeld niet aftrekbaar. Precies weten wat je wel en niet mag aftrekken? De Belastingdienst heeft het voor je op een rij gezet.

 

Website Belastingdienst

 

Hypotheek verhoogd in 2018?

Heb je vorig jaar jouw hypotheek verhoogd? Dan mag je de rente over het extra geleende bedrag dat je hebt gebruikt voor verbouwing of verbetering van jouw woning aftrekken. De voorwaarde is wel dat je de lening ook aflost.

 

Heb je (ook) geld geleend om daarmee oversluitkosten zoals boeterente te betalen? Dan is de rente over dat deel van de lening niet aftrekbaar. De oversluitkosten zelf mag je wel aftrekken bij het invullen van jouw aangifte Inkomstenbelasting 2018.

 

Andere aandachtspunten bij het invullen van de aangifte

Vul bij de WOZ-waarde van je huis niet het bedrag van de beschikking in die je onlangs hebt ontvangen, maar het bedrag van de aanslag van vorig jaar

Heb je een restschuld die vóór 2018 is ontstaan? Dan mag je de rente daarover aftrekken. Dateert de restschuld van 2018? Dan mag dit helaas niet.

Betaal je erfpacht? Periodieke betalingen zijn aftrekbaar, maar een afkoopsom hiervoor is dat weer niet.

Echtscheiding en koopwoning

Ben je na 1 januari 2018 getrouwd en hebben jij en je partner niets vastgelegd over jullie vermogen? Dan zijn jullie getrouwd op basis van beperkte gemeenschap van goederen en dus niet in algehele gemeenschap van goederen. Een beperkte gemeenschap van goederen wil zeggen dat jullie privévermogens van vóór het huwelijk geen gezamenlijk eigendom worden. Voor geregistreerd partners geldt hetzelfde.

 

Mochten jullie uit elkaar gaan, dan kan dat gevolgen hebben voor de hypotheekrenteaftrek. De rente mag je namelijk alleen aftrekken als je zowel ‘eigenaar’ bent van het huis als de bijbehorende hypotheek.

 

Verdeling binnen fiscaal partnerschap

De fiscus kijk dit jaar ook goed naar de verdeling in de aangiftes van fiscale partners. Volgens de inspecteurs worden hierbij regelmatig fouten gemaakt, bijvoorbeeld omdat box 3-vermogen en/of de inkomsten van box 1 verkeerd worden opgeteld.

 

Meer verscherpte controles

De Belastingdienst controleert dit jaar ook scherper op:

De afkoop van lijfrentes.

Geld dat op een ervenrekening staat.

Vermogen in cryptovaluta zoals bitcoins.

Het restant van de persoonsgebonden aftrek.

Gemaakte studiekosten.

Inkomsten uit overige werkzaamheden.

Meer informatie

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan gerust contact met me op. Als Erkend Financieel Adviseur ben ik op de hoogte van de fiscale regels. Ik help je graag verder!

 

Vakantie van 21 februari tot 10 maart 2019

Vanaf donderdag 21 februari tot 10 maart ben ik op vakantie.

Voor schades en wijzigingen schadeverzekeringen kunt u bellen met 088-4469130 (Van Dien Service Provider)

Voor lopende levensverzekeringen en hypotheken kunt u contact opnemen met de betreffende maatschappij (of wachten tot na mijn vakantie) Voor lopende hypotheek aanvragen is alles al voor zover mogelijk geregeld en kan dit verder worden afgehandeld na mijn vakantie.

Voor dringende zaken kunt u mij bereiken op de app 06-55180987 of via de mail info@fabwestnederland.nl

 

Besparen op energiekosten, hoe doe je dat?

De kosten voor gas en elektriciteit vormen een flink deel van je woonlasten. Weet jij hoe je daarop kunt besparen?

Wonen is best duur. Volgens onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) gaat gemiddeld een derde van ons inkomen eraan op. Naast de huur of de hypotheek heb je nog andere woonlasten. Denk bijvoorbeeld aan belastingen, je woonverzekeringen en natuurlijk energie. Vooral dit laatste is een flinke kostenpost.

 

Gas en elektra

De gemiddelde hoogte van de energierekening is in Nederland ongeveer € 1.800 per jaar. Zo’n € 1.000 hiervan gaat op aan gas, de rest aan elektriciteit en vaste kosten. Woon je in een appartement? Dan zul je wat minder energie gebruiken. Maar heb je een (half-)vrijstaande woning, dan ben je juist duurder uit.

 

Besparen

Het goede nieuws is dat bijna iedereen in Nederland kan besparen op zijn energierekening. Door je huis te verduurzamen, maar ook door je gedrag aan te passen. Wist je bijvoorbeeld dat korter douchen een gemiddeld gezin zo maar € 100 per jaar oplevert?

 

Doe de DuurzaamheidScan

Een duurzaam huis heeft goede isolatie, een energiezuinige verwarming en liefst ook zonnepanelen op het dak. Wil je weten wat jij kunt doen? Doe dan onze DuurzaamheidScan. Binnen een paar minuten weet je dan precies welke verbeterpunten er zijn, wat dat ongeveer kost én wat het oplevert.

 

Huis meer waard

Als je je huis duurzamer maakt, krijg het een beter energielabel. En hoe hoger het energielabel, hoe meer je huis waard is. Volgens onderzoek van TIAS VastgoedLab levert een huis met energielabel A gemiddeld € 19.000 meer op dan een huis met het niet-zuinige label G. En als je de woning wilt verkopen, gaat dat met energielabel A of B een stuk sneller.

 

Verbouwing financieren

Je kunt de verduurzaming van jouw huis op verschillende manieren bekostigen. Met spaargeld, een hogere hypotheek of een gunstige lening. Voor bepaalde aanpassingen zijn er zelfs subsidies.

 

Mogelijkheden op een rij

Heb je nog vragen over dit artikel of wil je weten hoe jij jouw duurzame huis het beste kunt financieren? Maak dan eens een afspraak met me. Ik zet jouw mogelijkheden graag voor je op een rij. Zo weet je precies waar je aan toe bent!

Aflossingsvrije hypotheek omzetten of niet?

Het voordeel van een aflossingsvrije hypotheek is dat de maandlasten lager zijn. Je lost immers je lening niet af. Het nadeel is dat je aan het einde van de looptijd nog steeds een hypotheekschuld hebt.

Drie mogelijke problemen

Er zijn drie redenen waarom jouw aflossingsvrije hypotheek problematisch kan worden:

  1. De looptijd nadert haar einde. Als de bank vindt dat een nieuwe lening te risicovol is, kan dat betekenen dat je je huis moet verkopen als je de schuld niet verlaagt of je inkomen hoger wordt.
  2. Je mag binnenkort geen hypotheekrente meer aftrekken. Je bruto hypotheeklast wordt dan je netto hypotheeklast. Daardoor ben je meer geld kwijt aan wonen.
  3. Je gaat bijna met pensioen. Daardoor gaat je inkomen meestal omlaag. En omdat je –over een deel ervan– minder belasting betaalt, heb je ook minder voordeel van de hypotheekrenteaftrek.

Het kan zijn dat de effecten meevallen. De ervaring leert echter dat deze drie redenen zich vaak tegelijkertijd voordoen.

Afbetalen

Denk je dat deze situatie zich bij jou kan voordoen? Dan is het wellicht verstandig om te beginnen met aflossen. Je kunt er ook voor kiezen om jouw aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een lineaire- of annuïteitenhypotheek. Zeker nu de rente nog laag is.

In het ergste geval moet je het huis verkopen.

Bijtijds oversluiten

Dat laatste geldt vooral als je nog geen 55 bent. Tot die leeftijd kun je bij de meeste banken zonder gedoe een hypotheek afsluiten. Ben je ouder, dan kan dat ingewikkelder zijn. In het ergste geval krijg je geen nieuwe hypotheek en moet je het huis misschien verkopen om de lening af te lossen.

Maandlasten

Een ander voordeel van oversluiten is dat je opnieuw mag kiezen voor een termijn van 30 jaar om je hypotheek af te lossen. Daardoor spreid je de kosten. Toch zullen je maandlasten waarschijnlijk hoger uitvallen. Zeker als je op termijn de hypotheekrente niet meer mag aftrekken.

Nadelen aflossen

Er kleven ook nadelen aan het aflossen van een hypotheek tijdens de looptijd ervan. Je moet immers elke maand of elk jaar een deel van de lening terugbetalen. En dat gaat ten koste van je netto besteedbare inkomen.

Daarnaast heeft aflossen effect op het bedrag dat je mag aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting. Want hoe lager jouw schuld, hoe minder rente je betaalt en hoe minder belastingvoordeel je hebt.

Veel factoren

Het antwoord op de vraag of het verstandig is om je aflossingsvrije hypotheek tijdens de looptijd af te lossen of over te sluiten, is afhankelijk van veel factoren. Het hangt onder andere samen met je inkomen, je vermogen en je pensioenopbouw. Goed advies is daarom belangrijk. Als Erkend Financieel Adviseur help ik je graag zodat jij de juiste beslissing kunt nemen.

 

AFM en DNB pleiten voor cryptoregulering op internationaal niveau

Er moet een nationaal vergunningsstelsel voor crypto-omwisselplatforms en aanbieders van cryptobewaarportemonnees komen. Hiermee kunnen witwassen en terrorismefinanciering effectiever worden tegengaan.

 

Aanpassingen van de Europese regels voor ondernemingsfinanciering zijn nodig om kleinschalige ondernemingsfinanciering via blockchaintechnologie ruimte te bieden. Het internationale karakter van crypto’s vergt internationale afstemming om Nederlandse consumenten effectief tegen de grootste risico’s te beschermen.

 

Dat stellen AFM en DNB in een gezamenlijk advies, dat de minister van Financiën vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

 

Crypto’s kwetsbaar voor witwassen en terrorismefinanciering

Crypto’s zijn kwetsbaar voor financieel economische criminaliteit. De AFM en DNB pleiten daarom voor een nationaal vergunningsstelsel in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). In Europees verband is de vierde anti-witwasrichtlijn herzien om dit risico aan te pakken.

 

Hierdoor gaan de normen van deze richtlijn ook gelden voor platformen voor de omwisseling van crypto’s naar fiat geld en voor aanbieders van cryptobewaarportemonnees. Door een vergunningstelsel wordt het mogelijk om partijen al aan de poort te toetsen, en indien nodig op voorhand te weren van de markt.

 

Aanpassing Europese regels voor kapitaalmarktfinanciering

Op termijn biedt toepassing van blockchaintechnologie wellicht mogelijkheden voor de financiering van kleinschalige ondernemingsactiviteiten als de aangeboden crypto’s duidelijke en afdwingbare rechten vertegenwoordigen, zoals bij een aandeel of obligatie. De AFM en DNB adviseren daarom om de Europese regels voor ondernemingsfinanciering aan te passen om ruimte te bieden voor crypto’s die vergelijkbaar zijn met een aandeel of obligatie. Daarbij gaat het om proportionele regels voor verhandeling en aanpassingen van de regels rondom bewaring en afwikkeling om de voordelen van blockchaintechnologie niet onnodig te hinderen.

 

Op nationaal niveau adviseren de AFM en DNB om het effectenbegrip aan te passen conform de bredere definitie in bestaande Europese regelgeving. Dit biedt de AFM ruimte om enkele crypto’s onder haar toezicht te brengen.

 

Consumentenbescherming op internationaal niveau

Consumenten blijven risico’s lopen, maar door het grensoverschrijdende karakter van crypto’s is aanvullende nationale regelgeving gericht op de bescherming van consumenten alleen effectief als deze regels ook internationaal zijn afgestemd. De AFM en DNB werken daarom actief mee aan beleidsvorming in internationaal verband om de grootste risico’s aan te pakken.

 

Door de sterk gedaalde populariteit van crypto’s is de noodzaak afgenomen om vooruitlopend hierop nationale regels te stellen. De toezichthouders blijven de ontwikkelingen in de cryptomarkten ondertussen actief monitoren en blijven inzetten op een juiste perceptie bij consumenten over de risico’s bij crypto’s.

 

Risico’s blijven

De AFM en DNB hebben regelmatig gewaarschuwd tegen crypto’s en ICO’s, vanwege de risico’s op misleiding, oplichting, cybercrime en manipulatie. Die risico’s zijn er nog steeds. De AFM en DNB blijven dan ook alert op de activiteiten van gereguleerde financiële instellingen rondom crypto’s, waaronder het aanbieden van cryptobewaarportemonnees. Daarnaast blijft de AFM onder meer kritisch op aanbieders van speculatieve producten, zoals contracts for difference, op basis van crypto’s.

 

Maandag 21 januari 2019. Bron: Eufin Financieel nieuws

Movir-klant eist tevergeefs provisie terug van tussenpersoon

Een klant die gebruikmaakte van zijn recht op provisietransparantie, heeft het antwoord van zijn adviseur aangegrepen om geld terug te eisen. De provisie die Movir aan tussenpersoon Eijgendaal & Van Romondt betaalde voor zijn twee arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, vond hij niet in verhouding staan tot de geleverde werkzaamheden. Het voorstel om de polissen met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 provisievrij te maken, wees de klant af. De geschillencommissie van Kifid oordeelde in een bindend advies dat de klacht onterecht was.

 

Movir-klant eist tevergeefs provisie terug van tussenpersoon

De consument stelde dat hij de hoogte en opbouw van de aov’s destijds met zijn accountant had afgestemd. Omdat Movir bij het afsluiten in november 1998 en maart 2000 alleen met tussenpersonen werkte, werden de verzekeringen ondergebracht bij een niet nader genoemd assurantiekantoor. In 2007 werd dat kantoor en de portefeuille overgenomen door Eijgendaal & Van Romondt. Tien jaar later vraagt de klant welke provisie Movir betaalt en welke werkzaamheden daar tegenover staan.

 

‘Geen werkzaamheden’

Omdat de klant beweert dat er nooit advies geweest is en de enige werkzaamheden omtrent de verzekeringen in verband staan met zijn vragen over de provisie, eist hij 30.000 euro aan provisie terug.

 

Eijgendaal & Van Romondt heeft naar aanleiding van de claim navraag gedaan bij de vorige eigenaar van de portefeuille. Die geeft aan dat de polis wel degelijk gesloten is na overleg en advies aan de klant over de hoogte van de dekking. In de onderhoudsgesprekken is volgens de nieuwe tussenpersoon altijd de volledige portefeuille besproken. Dus ook de aov’s. In 2010 is de klant bezocht en daarna is er meerdere keren telefonisch contact geweest over de verzekeringen.

 

Redelijk percentage

Tijdens al deze contacten heeft de klant aangegeven dat hij geen aanpassing van zijn arbeidsongeschiktheidsverzekeringen wenste. De tussenpersoon voert daarbij aan dat het provisiepercentage op de verzekeringen 12,5 procent bedraagt, volgens hen een redelijk tarief ten opzichte van de gebruikelijke percentages van 17,5 tot 20 procent. De klant werd in herinnering gebracht dat de tussenpersoon in het geval van schade de complete afwikkeling doet zonder aanvullende kosten.

 

18 schadegevallen

Uit het overzicht dat de consument opvroeg, blijkt dat er sinds 1 januari 2013 een bedrag van 6.777 euro aan provisie betaald werd voor de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De klant had ook nog andere verzekeringen in de portefeuille. In het overzicht maakte de tussenpersoon ook zichtbaar dat het andere advies- en beheerwerkzaamheden had verricht, waaronder de afhandeling van achttien verschillende schadegevallen. Eijgendaal & Van Romondt betoogde dat de dienstverlening van toepassing is op het complete pakket en dat niet op polisniveau bekeken moet worden welke werkzaamheden zijn verricht.

 

Om de klagende consument tegemoet te komen, stelde het advieskantoor voor om de polis met terugwerkende kracht vanaf 1 januari provisievrij te maken en voort te zetten op fee-basis. Dat zou gelijkstaan aan een restitutie van 1.080 euro. De klant wees dat voorstel af en stapte naar het Kifid.

 

Navraag

De geschillencommissie heeft niet veel woorden nodig om de claim af te wijzen. “Consument stelt dat hij de verzekeringen zelf heeft gesloten en daarna bij een tussenpersoon heeft ondergebracht. Tussenpersoon betwist dit. Navraag bij [naam assurantiekantoor] zou hebben uitgewezen dat deze tussenpersoon Consument heeft geadviseerd, de verzekeringen heeft gesloten en de verzekerde sommen in overleg met Consument heeft vastgesteld. Dit brengt mee dat niet kan worden vastgesteld dat de verzekeringen niet door bemiddeling van de tussenpersoon zijn tot stand gekomen””, schrijft het Kifid.

 

Afgewezen

“De Commissie is van oordeel dat het Movir vrij staat een deel van de premie aan Tussenpersoon te betalen voor door deze verrichte diensten aan Consument. Uit de stukken is overigens gebleken dat door Tussenpersoon voor de provisie daadwerkelijk werkzaamheden in opdracht van en ten behoeve van Consument zijn verricht. Deze bestaan in ieder geval uit het voeren van onderhoudsgesprekken. De omstandigheid dat tijdens deze gesprekken is vastgesteld dat geen wijziging behoeft te worden doorgevoerd, doet hieraan niet af.”

 

De geschillencommissie vond daarom geen grond voor een vergoeding van de tussenpersoon aan de consument. De claim werd afgewezen in een bindende uitspraak.

 

Eerste publicatie door Bart van de Laak op 23 nov 2018

Laatste update: 23 nov 2018