De crisis mag dan lang en breed achter ons liggen, 89,3% van de Nederlanders is nog altijd in het dagelijkse leven in meer of mindere mate bezig met besparen. Dit blijkt uit de uitkomsten van het Nationaal Bespaaronderzoek 2017, dat door kredietbemiddelaar en adviseur Geldshop is uitgevoerd. De besparingsdrift bij financiële producten loopt wel wat achter bij andere producten en diensten.
Besparen blijft volkssport nummer 1
Geldshop vroeg 1.156 Nederlanders naar hun spaargedrag. Mensen die besparen, doen dit vooral op producten- en diensten rondom vrije tijd en lifestyle. Zo is kleding de populairste bespaarpost. 76,1% van de bespaarders geeft aan te besparen op kleding. Naast kleding probeert men voornamelijk te besparen op kosten van abonnementen (75,8%), uit eten (71,5%), vakanties (70,3%) en pretparken (68,6%).
Financiële producten
Besparen op financiële producten en diensten is minder populair. Op de overlijdensrisicoverzekering (16,1%) wordt relatief weinig bespaard. Dit geldt ook voor de kosten van een hypotheek (oversluiten, rentemiddeling en vergelijken).
Vrouwen fanatieker
Vrouwen proberen vooral op producten en diensten rondom lifestyle en vrije tijd te besparen. Ook op etentjes en abonnementen proberen vrouwen, die bezig zijn met besparen, meer te besparen dan mannen. Mannen besparen aan de andere kant juist meer op financiële producten en diensten, zoals de hypotheek en verzekeringen.
(https://www.geldshop.nl/duidelijk-over-lenen/actueel/nationaal-bespaaronderzoek-2017).